Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Objawy ryzyka dysleksji - wiek przedszkolny 3-5 lat

Utworzono dnia 04.06.2019

OBJAWY RYZYKA DYSLEKSJI – WIEK PRZEDSZKOLNY 3-5 LAT

 

1. Motoryka duża – niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała, która objawia się tym, że:

- słabo biega

- ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas chodzenia po linii krawężnika

- z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze

2. Motoryka mała – słaba sprawność ruchowa rąk, której symptomami są:

- trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych, np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali

3. Koordynacja wzrokowo-ruchowa, w zakresie której zaburzenia objawiają się:

- trudnościami z budowaniem z klocków

- niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych rysunków

- nieprawidłowym sposobem trzymania ołówka w palcach, w którego rezultacie dziecko rysując, za mocno lub za słabo go przyciska

- brakiem umiejętności rysowania:

* w wieku 3 lat – koła

* w wieku 4 lat – kwadratu i krzyża

* w wieku 5 lat – trójkąta i kwadratu opartego na kącie

4. Funkcje wzrokowe – zaburzenia w rozwoju objawiają się:

- nieporadnością w rysowaniu (forma rysunków jest prymitywna, lecz może być bogata treściowo, dziecko słownie uzupełnia braki w rysowaniu)

- trudnościami w składaniu według obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki

5. Funkcje słuchowo-językowe – zaburzenia w rozwoju stają się widoczne poprzez:

- opóźniony rozwój mowy

- nieprawidłową artykulację wielu głosek

- jako trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste „przekręcanie” wyrazów), wydłużony okres posługiwania się neologizmami

- trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów (k-otek/ pł-otek) i aliteracji (ok-o/ok-ręt)

- trudności z zapamiętaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, nazwy posiłków)

- trudności z zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek

- trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słownictwa

6. Lateralizacja – opóźniony rozwój:

- brak przejawów preferencji jednej ręki

7. Orientacja w schemacie ciała, czyli opóźnienie orientacji:

- z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki (myli się).