Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Higiena dzieci w wieku przedszkolnym

Utworzono dnia 29.01.2020

HIGIENA:

  • jest jednym z czynników warunkujących zdrowie,
  • przestrzeganie zasad higieny jest szczególnie ważne w okresie zwiększonej zachorowalności
  • dzięki częstemu myciu rąk, możemy o połowę zmniejszyć liczbę chorób układu pokarmowego i o 30% liczbę chorób układu oddechowego

 

Czym jest higiena osobista?

Higiena osobista w  rozumieniu  potocznym  to po  prostu utrzymywanie  ciała  w czystości i unikanie chorób. W  medycynie  znaczenie  tego  terminu  jest  szersze  i obejmuje  wszelkie działania podejmowane indywidualnie przez każdego człowieka (stąd przymiotnik osobista),których celem  jest niedopuszczenie  do  choroby, utrzymanie optymalnego  stanu  zdrowia i sprawności fizycznej oraz psychicznej,  a także wydłużenie życia. Innymi słowy, higiena osobista  to  ogół praktyk,  które mają chronić przed   chorobami i urazami   oraz służyć utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej i psychicznej przez możliwie długi okres życia.

Dlaczego higiena jest ważna dla zdrowia dziecka?

Przestrzeganie higieny sprzyja  utrzymaniu dziecka  w dobrym zdrowiu, a to z kolei jest warunkiem jego prawidłowego rozwoju, nie tylko fizycznego, ale też emocjonalno- społecznego  i umysłowego.

 Na co powinniśmy zwrócić uwagę ucząc dziecko zasad prawidłowej higieny?

  • Powinno myć ręce przed każdym posiłkiem, po zabawie na dworze, po przyjściu do domu/ przedszkola!
  • Nie powinno brać rąk do ust!
  • Nosek powinno smarkać tylko w chusteczkę, najlepiej jednorazową, którą od razu można wyrzucić do kosza!
  • Kaszląc czy kichając musi przysłaniać usta!
  • Nie wolno wycierać noska w rękaw czy dłonią!
  • Nie można jeść nieumytych warzyw i owoców!
  • Należy myć zęby co najmniej 2 razy dziennie, a najlepiej po każdym głównym posiłku!

Higiena jamy ustnej

Odpowiednia szczoteczka dla dziecka powinna:

  • Mieć miękkie włókna
  • Umożliwiać dostęp do każdego zęba, dzięki krótkiej i wąskiej główce
  • Mieć długi, wygodny do chwycenia trzon szczoteczki

 

Higiena szczoteczki do zębów:

• Przed pierwszym użyciem szczoteczkę należy odkazić w roztworze 3% wody utlenionej (15min)lub wyparzyć ją wrzątkiem

• Po każdym użyciu szczoteczkę trzeba wypłukać pod strumieniem bieżącej wody

• Przechowywać należy do góry włosiem w miejscu, w którym może wyschnąć nie dotykając innych szczoteczek lub przedmiotów

• Szczoteczkę należy wymieniać co 2 miesiące albo gdy włókna utracą swój kształt i sprężystość

 

Jak ważne jest mycie się?

Skóra ma dla organizmu znaczenie ochronne i dlatego należy ją starannie pielęgnować. Systematyczne i dokładne mycie usuwa podłoże do rozwoju wszelkiego rodzaju zarazków i umożliwia lepsze oddychanie całą powierzchnią ciała.

Dziecko powinno być przyzwyczajone do codziennego mycia ciała. Warto zdawać sobie sprawę  z  tego,  że  kształtowanie  nawyków  higienicznych  dziecka  zachodzi  niemal  od początku  jego  życia. Na  przykład,  regularnie  kąpany  noworodek,  a  potem  niemowlę przyzwyczaja  się  do  tego,  że całe  ciało jest  myte  każdego  dnia. Jeśli  odbywa  się  to w odpowiedni sposób, tzn. zarówno temperatura wody ,jak otoczenia jest właściwa, używa się niedrażniących mydeł i miękkich myjek lub gąbek,  nie  dopuszcza do sytuacji, w których dziecko  odczuwa  silny  lęk  lub  dyskomfort  (zachłyśnięcie  się  wodą, podrażnienie  oczu mydłem itp.), czynność ta staje się dla dziecka czymś bardzo naturalnym i oczywistym, co stwarza  bardzo  dobrą  podstawę  do  ukształtowania  trwałego  nawyku. Oczywiście  wraz z wiekiem dziecka zmienia się sposób wykonywania tej czynności, lecz jej cel pozostaje ten sam. 

Mycie rąk

Czynność mycia rąk nie jest łatwa do nauczenia ale pierwszoplanowa, ponieważ powtarza się ją kilka razy w ciągu dnia: przed posiłkiem, po załatwieniu potrzeb fizjologicznych, po przyjściu ze spaceru, z ogrodu, po niektórych zajęciach, np. lepieniu z plasteliny.
Na mycie rąk składają się następujące czynności: zawijanie rękawów, moczenie rąk, mydlenie, spłukiwanie tak ażeby woda nie rozpryskiwała się na podłogę i nie zostało zmoczone ubranie, strzepywanie z wody, wycieranie ręcznikiem.
Przy takiej liczbie, dość skomplikowanych czynności nie możne być mowy o pośpiechu, mycie rąk należy uczyć etapami, każdą czynność powtarzać wiele razy oraz kontrolować dokładność wykonania.
Zasadami obowiązującymi w czasie nauki mycia rąk winny być systematyczność i ciągłość ćwiczeń powiązanych z pokazem i objaśnieniem osoby dorosłej.

Wygląd zewnętrzny dziecka

Wygląd zewnętrzny dziecka - to także higiena osobista. Już od najwcześniejszych lat należy uczyć dzieci kontrolować swój wygląd zewnętrzny: czy ubranie jest czyste, bez plam, czy nie brak żadnego guzika czy są one prawidłowo zapięte ,czy  włosy czyste i uczesane  itp. Trzeba również wdrażać dzieci do zabezpieczenia odzieży przed zmoczeniem w czasie mycia rąk, zabaw na śniegu zimą oraz brudzeniem podczas niektórych zajęć. Dzieci starsze powinny już w pewnym stopniu czuć się odpowiedzialne za swój wygląd.

Ważne jest, że dobre nawyki higieniczne możemy kształtować poprzez zabawę. Uczenie dziecka zachowań prozdrowotnych może odbywać się w trakcie zabawy. Nie musi, więc być ciężką pracą lub przykrym obowiązkiem ani  dla  dziecka,  ani  dla  rodzica. Istotne jest jednak, aby dziecko miało  jasność,  jaki  jest  cel  danej  czynności.  Systematyczność w tej sytuacji jest najważniejsza. Wypracowanie  u  dziecka  dobrych  nawyków higienicznych  wymaga  przede  wszystkim  systematyczności.  Nie  sposób  tego  uczynić okazjonalnie.  Zachowania  prozdrowotne  muszą  być wplecione  w  codzienną  rutynę. Nie  można  z  nich  rezygnować,  bo  dziecko  jest zmęczone lub chce się bawić,  bo  rodzic nie  ma  czasu,  bo  są wakacje lub przyszli goście. Trzymanie się tej zasady jest niekiedy równie trudne dla rodziców, jak i dla dzieci, lecz jest niezbędne do wypracowania trwałych i dobrych nawyków.