HIGIENA:
- jest jednym z czynników warunkujących zdrowie,
- przestrzeganie zasad higieny jest szczególnie ważne w okresie zwiększonej zachorowalności
- dzięki częstemu myciu rąk, możemy o połowę zmniejszyć liczbę chorób układu pokarmowego i o 30% liczbę chorób układu oddechowego
Czym jest higiena osobista?
Higiena osobista w rozumieniu potocznym to po prostu utrzymywanie ciała w czystości i unikanie chorób. W medycynie znaczenie tego terminu jest szersze i obejmuje wszelkie działania podejmowane indywidualnie przez każdego człowieka (stąd przymiotnik osobista),których celem jest niedopuszczenie do choroby, utrzymanie optymalnego stanu zdrowia i sprawności fizycznej oraz psychicznej, a także wydłużenie życia. Innymi słowy, higiena osobista to ogół praktyk, które mają chronić przed chorobami i urazami oraz służyć utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej i psychicznej przez możliwie długi okres życia.
Dlaczego higiena jest ważna dla zdrowia dziecka?
Przestrzeganie higieny sprzyja utrzymaniu dziecka w dobrym zdrowiu, a to z kolei jest warunkiem jego prawidłowego rozwoju, nie tylko fizycznego, ale też emocjonalno- społecznego i umysłowego.
Na co powinniśmy zwrócić uwagę ucząc dziecko zasad prawidłowej higieny?
- Powinno myć ręce przed każdym posiłkiem, po zabawie na dworze, po przyjściu do domu/ przedszkola!
- Nie powinno brać rąk do ust!
- Nosek powinno smarkać tylko w chusteczkę, najlepiej jednorazową, którą od razu można wyrzucić do kosza!
- Kaszląc czy kichając musi przysłaniać usta!
- Nie wolno wycierać noska w rękaw czy dłonią!
- Nie można jeść nieumytych warzyw i owoców!
- Należy myć zęby co najmniej 2 razy dziennie, a najlepiej po każdym głównym posiłku!
Higiena jamy ustnej
Odpowiednia szczoteczka dla dziecka powinna:
- Mieć miękkie włókna
- Umożliwiać dostęp do każdego zęba, dzięki krótkiej i wąskiej główce
- Mieć długi, wygodny do chwycenia trzon szczoteczki
Higiena szczoteczki do zębów:
• Przed pierwszym użyciem szczoteczkę należy odkazić w roztworze 3% wody utlenionej (15min)lub wyparzyć ją wrzątkiem
• Po każdym użyciu szczoteczkę trzeba wypłukać pod strumieniem bieżącej wody
• Przechowywać należy do góry włosiem w miejscu, w którym może wyschnąć nie dotykając innych szczoteczek lub przedmiotów
• Szczoteczkę należy wymieniać co 2 miesiące albo gdy włókna utracą swój kształt i sprężystość
Jak ważne jest mycie się?
Skóra ma dla organizmu znaczenie ochronne i dlatego należy ją starannie pielęgnować. Systematyczne i dokładne mycie usuwa podłoże do rozwoju wszelkiego rodzaju zarazków i umożliwia lepsze oddychanie całą powierzchnią ciała.
Dziecko powinno być przyzwyczajone do codziennego mycia ciała. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że kształtowanie nawyków higienicznych dziecka zachodzi niemal od początku jego życia. Na przykład, regularnie kąpany noworodek, a potem niemowlę przyzwyczaja się do tego, że całe ciało jest myte każdego dnia. Jeśli odbywa się to w odpowiedni sposób, tzn. zarówno temperatura wody ,jak otoczenia jest właściwa, używa się niedrażniących mydeł i miękkich myjek lub gąbek, nie dopuszcza do sytuacji, w których dziecko odczuwa silny lęk lub dyskomfort (zachłyśnięcie się wodą, podrażnienie oczu mydłem itp.), czynność ta staje się dla dziecka czymś bardzo naturalnym i oczywistym, co stwarza bardzo dobrą podstawę do ukształtowania trwałego nawyku. Oczywiście wraz z wiekiem dziecka zmienia się sposób wykonywania tej czynności, lecz jej cel pozostaje ten sam.
Mycie rąk
Czynność mycia rąk nie jest łatwa do nauczenia ale pierwszoplanowa, ponieważ powtarza się ją kilka razy w ciągu dnia: przed posiłkiem, po załatwieniu potrzeb fizjologicznych, po przyjściu ze spaceru, z ogrodu, po niektórych zajęciach, np. lepieniu z plasteliny.
Na mycie rąk składają się następujące czynności: zawijanie rękawów, moczenie rąk, mydlenie, spłukiwanie tak ażeby woda nie rozpryskiwała się na podłogę i nie zostało zmoczone ubranie, strzepywanie z wody, wycieranie ręcznikiem.
Przy takiej liczbie, dość skomplikowanych czynności nie możne być mowy o pośpiechu, mycie rąk należy uczyć etapami, każdą czynność powtarzać wiele razy oraz kontrolować dokładność wykonania.
Zasadami obowiązującymi w czasie nauki mycia rąk winny być systematyczność i ciągłość ćwiczeń powiązanych z pokazem i objaśnieniem osoby dorosłej.
Wygląd zewnętrzny dziecka
Wygląd zewnętrzny dziecka - to także higiena osobista. Już od najwcześniejszych lat należy uczyć dzieci kontrolować swój wygląd zewnętrzny: czy ubranie jest czyste, bez plam, czy nie brak żadnego guzika czy są one prawidłowo zapięte ,czy włosy czyste i uczesane itp. Trzeba również wdrażać dzieci do zabezpieczenia odzieży przed zmoczeniem w czasie mycia rąk, zabaw na śniegu zimą oraz brudzeniem podczas niektórych zajęć. Dzieci starsze powinny już w pewnym stopniu czuć się odpowiedzialne za swój wygląd.
Ważne jest, że dobre nawyki higieniczne możemy kształtować poprzez zabawę. Uczenie dziecka zachowań prozdrowotnych może odbywać się w trakcie zabawy. Nie musi, więc być ciężką pracą lub przykrym obowiązkiem ani dla dziecka, ani dla rodzica. Istotne jest jednak, aby dziecko miało jasność, jaki jest cel danej czynności. Systematyczność w tej sytuacji jest najważniejsza. Wypracowanie u dziecka dobrych nawyków higienicznych wymaga przede wszystkim systematyczności. Nie sposób tego uczynić okazjonalnie. Zachowania prozdrowotne muszą być wplecione w codzienną rutynę. Nie można z nich rezygnować, bo dziecko jest zmęczone lub chce się bawić, bo rodzic nie ma czasu, bo są wakacje lub przyszli goście. Trzymanie się tej zasady jest niekiedy równie trudne dla rodziców, jak i dla dzieci, lecz jest niezbędne do wypracowania trwałych i dobrych nawyków.