Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Muzykoterapia w przedszkolu

Utworzono dnia 02.03.2020

Muzyka towarzyszy człowiekowi od zawsze.

Pełni w jego życiu rozmaite funkcje: zabawowe, wspólnotowe, religijne, emocjonalne, ekspresyjne, poznawcze czy estetyczne.

Jako sztuka o specyficznych właściwościach może w istotny sposób wzbogacać życie człowieka: dostarczać wzruszeń wywołanych muzyką, rozwijać sferę przeżyć psychicznych, naszą wrażliwość.

Muzyka posiada znaczenie terapeutyczne, ponieważ kształtuje osobowość, rozwija funkcje poznawcze, sferę uczuciowo - emocjonalną, postawy moralne, społeczne, estetyczne i kulturalne.

 

Muzyka usuwa stan zmęczenia, redukuje poczucie strachu, jest pomocnym środkiem w likwidowaniu napięć emocjonalnych, towarzyszącym często dzieciom w wieku przedszkolnym. Świat dźwięków uspokaja, uczy wrażliwości, a także rozwija zainteresowania, pozwala odkryć nowe umiejętności.

 

Badania dowiodły, że po 10 min. słuchania muzyki u większości osób mija zmęczenie, oddech staje się wolniejszy, a praca serca zwalnia. Muzyka wycisza negatywne emocje takie jak: złość, niechęć, agresja. Pomaga w pracy jak i w wypoczynku.

Muzyka zmienia aktywność systemu nerwowego, napięcie mięśni, przyśpiesza przemianę materii, wpływa na szybkość krążenia, modyfikuje oddychanie. Słuchanie muzyki dostarcza odbiorcy przyjemnych przeżyć, redukuje napięcie, zmienia zachowanie i postawy człowieka. W wyniku tak przeprowadzonych zajęć następuje poprawa samopoczucia, usunięcie lęku, odreagowanie napięcia, poprawa relacji z członkami grupy.

Muzykoterapia w przedszkolu wskazana jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, zalęknionymi, mającymi trudności z nauką pisania czytania, a także z niską koordynacją ruchową.

Stosowanie muzykoterapii, bądź relaksu w pracy ze zdrowymi dziećmi również przynosi bardzo dobre wyniki. Muzyka wycisza nadmierne emocje negatywne i pobudza pozytywne.

Niezależnie od tego z jaką grupą dzieci i jakie zajęcia muzyczne bywają prowadzone, muszą one zawsze zawierać element radości przede wszystkim dla dziecka, ale także i pedagoga.

Muzykoterapia stosowana jest w dwóch podstawowych formach:
   - słuchanie muzyki: relaksacja w pozycji leżącej, siedzącej (muzykoterapia receptywna)
   - wykonywanie instrumentalne muzyki: śpiew, taniec, rytmika (muzykoterapia aktywna).

 

Repertuar muzyki jest rozległy, wybór zależy od wieku dziecka, celów jakie zakłada terapeuta. W muzykoterapii stosuje się utwory o różnym charakterze:

   • pogodne (Chopin)
   • smutne (Bach)
   • liryczne, pełne zadumy
   • patetyczne (Haendel)
   • dynamiczne (Beethoven)
   • wesołe, szybkie (Błękitna rapsodia)

 

Specjalny rodzaj muzyki stosowany w muzykoterapii zawiera wkomponowane naturalne dźwięki przyrody. Muzyka grana jest w fizjologicznym, zgodnym zegarem biologicznym rytmie 60 uderzeń na minutę. Dźwięki przyrody (śpiew ptaków, szum morza, wiatr ,śpiew delfinów, trzask ognia z kominka i wiele innych) działają jak bodziec podprogowy. Łagodnie i harmonijnie docierają do naszej podświadomości.

 

Cele muzykoterapii:
   • stymulacja procesów integracji sensorycznej, kształtowanie świadomości ciała oraz orientacji przestrzennej dziecka
   • usprawnianie funkcji manualnych, graficznych oraz procesów analizy i syntezy wzrokowej
   • stymulacja funkcji mowy oraz doskonalenie proces ow analizy i syntezy słuchowej
   • stymulacja procesów poznawczych
   • kształtowanie sfery emocjonalno - społecznej dziecka
   • stymulacja koordynacji ruchowej (wzrokowo ruchowej, słuchowo - ruchowej, wzrokowo- słuchowo- ruchowej)

Po zajęciach z muzykoterapii dziecko potrafi:
   • zintegrować się z grupą rówieśników
   • ujawni zdolności twórcze
   • zrytmizuje organizm, poprawi koordynacją ruchową
   • nauczy się współpracy w zespole
   • określi swoje emocje
   • określi swoje mocne strony
   • wzbogaci swoją wrażliwość
   • nauczy się autorelaksu

Formy aktywności muzycznej:
   • ruch przy muzyce
   • śpiew i ćwiczenia mowy
   • gra na instrumentach
   • ekspresja twórcza
   • percepcja muzyki

Ruch przy muzyce służy - aktywizacji motoryki, śpiew -rozwijaniu mowy, gra na instrumentach - kształtowaniu funkcji manualnych, pozostałe zaś stymulacji sfery emocjonalno - społecznej.