Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

CARITAS

PROJEKT WSPÓŁPRACY PRZEDSZKOLE – CARITAS

 

Człowiek jest wielki nie przez to,

co ma

nie przez to, kim jest,

lecz przez to, czym dzieli się z innymi.”

Jan Paweł II

 

W roku szkolnym 2018/2019 koordynator:

W roku szkolnym 2017/2018 koordynator: Celina Kitowska

W roku szkolnym 2016/2017 koordynator: Celina Kitowska, Maria Szpakowska

W roku szkolnym 2015/2016 koordynator: Patrycja Jurczyńska-Fedak, Marta Zakrocka

 

 

 

Plan współpracy z Caritasem oparty jest na wzajemnych wizytach przedszkolaków w siedzibie instytucji Caritas w Trąbkach Wielkich oraz na wizytach podopiecznych Caritasu w naszym przedszkolu (odwiedziny w grupie Biedronek i Sówek), podczas których przygotowywane są krótkie inscenizacje - niespodzianki dla podopiecznych i pracowników Caritasu z okazji świąt i innych uroczystości.

 

Cele ogólne:

  • kształtowanie otwartości na drugiego człowieka

  • kształtowanie umiejętności odczuwania emocji, intencji i pragnień innych osób, rozumienia innych i współodczuwania

  • zachęcanie do nawiązywania, kształtowania i utrzymywania zróżnicowanych kontaktów społecznych z osobami pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi

  • zapoznawanie ze sposobami efektywnego komunikowania się i rozwiązywania sytuacji trudnych

  • kształtowanie umiejętności twórczej współpracy w grupie

  • zachęcanie do poznawania własnych uczuć i emocji oraz rozumienia na ich podstawie własnego zachowania, a także kierowania nim

  • kształtowanie moralności (zwracanie uwagi na bycie dobrym dla innych ludzi-wartości etyczne)

  • rozwijanie postawy opiekuńczej wobec wszystkiego, co wymaga pomocy człowieka

  • uwrażliwienie na inność (niwelowanie uprzedzeń, stygmatyzacji i stereotypów)

  • przekazywanie wartości uniwersalnych (szacunek dla życia, pracowitość, sprawiedliwość, prawdomówność, uczynność, przyjaźń, koleżeństwo, wzajemna pomoc, bezinteresowność, piękno)

 

Cele operacyjne/przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • chętnie pomaga innym odczuwając z tego radość i satysfakcję

  • wykazuje zachowania empatyczne

  • nazywa swoje emocje i emocje innych ludzi

  • potrafi zrezygnować z czegoś na rzecz innych

  • jest otwarte na drugiego człowieka/wie, że trzeba pomagać osobom niepełnosprawnym ruchowo i intelektualnie.

 

Treści edukacyjne/podstawa programowa:

1. (1,2,4), 3. (1,2,3,4), 7. (1), 8. (1), 15. (5)

 

Plan współpracy na rok szkolny 2018/2019

 

                           

  • Wizyta przedszkolaków w Caritas będzie odbywać się raz w miesiącu wg. ustalonej kolejności grup.

  • Wizyty podopiecznych w przedszkolu ustalają pracownicy Caritas

  • Zaplanowana współpraca ze względu na specyfikę placówki Caritas jest ustalana na bieżąco na początku miesiąc przez nauczycieli (lub koordynatora projektu)

  • Proponowane działania współpracy mogą ulec zmianie/w zależności od każdej grupy lub proponowanych działań nauczycieli.

  • Plan ma charakter otwarty

      Uwagi:

  • tematyka zajęć/wizyt może ulec zmianie

  • termin zajęć/wizyt może ulec zmianie (ze względu na niesprzyjające czynniki atmosferyczne, zmiany w planie pracy Caritasu itp.)

  • planowany czas wizyty to ok. 20-30 min.

  • w planie współpracy z Caritasem nauczyciele najstarszych grup (Biedronki i Sówki) uwzględniają święta i obchody (np. „Dzień Życzliwości”- 21 listopada, „Dzień Chorego”- 20 lutego, „Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną”- 5 maja). Nauczyciele przygotowują niespodzianki wraz z dziećmi z tej okazji dla podopiecznych Caritasu oraz pracowników (mogą to być krótkie inscenizacje, wiersze, piosenki itp. w zależności od pomysłowości i wizji nauczyciela oraz dzieci).

  •  Projekt ma charakter otwarty i może ulec zmianie.

 

Tylko życie poświęcone innym warte jest przeżycia.”

Albert Einstein 

 

 

Pogoda

Zegar

Kalendarium

Rok wcześniej Miesiąc wcześniej
Sierpień 2019
Miesiąc później Rok później
Pon Wt Śr Czw Pt Sb Nie
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Imieniny