PROGRAM ADAPTACJI DZIECKA DO PRZEDSZKOLA
„WKRÓTCE BĘDĘ PRZEDSZKOLAKIEM”
Od trzeciego roku życia dziecka zaczyna się okres przedszkolny. Co to znaczy? Otóż oznacza to, że dziecko trzyletnie można już pozostawić pod opieką osób trzecich, czyli wykluczając mamę i tatę, poza domem, przez dłuższą chwilę. Rodzice zapisują swoje pociechy do przedszkola.
Jednak po kilku dniach, kiedy przychodzi tak zwany „kryzys”, pojawiają się wątpliwości. Dziecko kurczowo trzyma się całego ciała mamy lub taty, płacze, krzyczy i ucieka na widok przedszkola i pani. Dorośli próbują ratować sytuację obietnicami: „zaraz po ciebie przyjdę, kupię tylko chleb i jestem po ciebie, wrócę za dwie godzinki”. Im dłuższe rozstanie, tym gorzej. Dla malucha w tym momencie jest najważniejsze to, że mama wychodzi, zostawia go i już. Jest to nowa sytuacja dla niego, nowe miejsce, nowe twarze i w dodatku zostaje tu bez bratniej duszy, czyli bez ukochanych i najbliższych sercu rodziców.
Czasami zdarza się, że dziecko traci apetyt, jest bardzo płaczliwe, ma problemy z zasypianiem albo śpi niespokojnie a nawet potrafi się zmoczyć w łóżko. Aby uniknąć takich przykrych sytuacji na samym początku tak ważnego okresu w życiu trzylatka trzeba zadbać o stopniowe oswajanie dziecka z nowym miejscem. Pomoże nam w tym właśnie program adaptacji dziecka do przedszkola, w którym biorą udział zarówno dzieci jak i rodzice.Warto też wspomnieć, że proces adaptacji zaczyna się już w domu rodzinnym, zanim dziecko przekroczy przedszkolne progi.
Program adaptacji dziecka do przedszkola jest działaniem pedagogicznym, które pomaga w złagodzeniu dziecięcego dramatu. Dzięki niemu trzylatki we wrześniu nie płaczą i z radością pozostają pod opieką znanych już im nauczycielek.
Na pierwszym spotkaniu rodzice zapoznają się z organizacją i trybem życia przedszkola. Przedstawione zostają również wymagania przedszkola. Następny krok to sierpniowe spotkanie adaptacyjne prowadzone według opracowanego wcześniej scenariusza. Spotkania odbywają się w godzinach przedpołudniowych, a czas ich trwania uzależniony jest od stopnia zainteresowania dzieci (około 45 minut).
Schemat spotkania:
- kolorowa wizytówka z imieniem dziecka,
- powitanie – nauczycielki witają się z dziećmi i rodzicami uściskiem rąk i zapraszają do zabawy,
- zabawy dowolne w sali,
- zabawy integracyjno-zapoznawcze,
- pożegnanie.
Cele programu:
- umożliwienie dziecku poznawania przedszkola w poczuciu bezpieczeństwa
- poznanie przez dziecko nauczycielek z grupy oraz personelu pomocniczego
- zaspokojenie potrzeb emocjonalnych i poznawczych dziecka
- nawiązanie współpracy z rodziną dziecka
- przygotowanie rodziców do psychicznej rozłąki z dzieckiem
- poznanie rodziców w działaniu i zabawie z dzieckiem
- wyposażenie nauczycielek w wiedzę psychologiczną na temat przystosowania dziecka do przedszkola.
Oczekiwania:
- dziecko zna nowe środowisko
- dziecko cuje się bezpiecznie
- dziecko z radością spędza czas w przedszkolu
- rodzice znają organizację pracy przedszkola
- rodzice ufają nauczycielkom i bez obaw zostawiają dziecko pod ich opieką
- rodzice współpracują z przedszkolem
- nauczycielki posiadają podstawową wiedzę na temat swoich podopiecznych
- nauczycielki współpracują z rodzicami i wspólnie działają na rzecz ułatwienia dzieciom procesu adaptacji do przedszkola.