Skala Ryzyka Dysleksji (SRD)
Opracowała prof. Marta Bogdanowicz
Skala zawiera 24 stwierdzenia, które są oceniane w 4-stopniowej skali (cyfry na skali wskazują na stopień nasilenia cechy lub występowanie danego zachowania w kierunku od 1 do 4). Suma punktów wskazuje na stopień ryzyka dysleksji rozwojowej dziecka, zgodnie z przyjetą punktacją:
24 – 33 BRAK RYZYKA
34 – 44 WYNIK PRZECIĘTNY
45 – 60 ZNACZNY STOPIEŃ RYZYKA
61 – 96 WYSOKI STOPIEŃ RYZYKA
Ocenie podlegają zadania dotyczace: motoryki dużej, motoryki małej, funkcji wzrokowych, funkcji słuchowych, mowy, lateralizacji i orientacji w schemacie ciała, przestrzeni i czasie.
WAŻNE!
Dziecko ryzyka dysleksji nie musi stać się dzieckiem dyslektycznym. Wszystko zależy od tego, jak szybko rozpoznamy jego potrzeby i zareagujemy na nie, czy uda nam się - i w jakim stopniu - wyrównać dysharmonię w rozwoju psychomotorycznym, zanim dziecko zacznie doświadczać niepowodzeń w nauce.
Po co czekać na niepowodzenia? Lepiej im zapobiegać.
Rodziców powinno zaniepokoić, gdy dziecko:
- ma trudności z odróżnieniem prawej i lewej strony ciała,
- z trudem zapamiętuje nawet krótkie wierszyki, piosenki, rymowanki,
- przekręca słowa,
- nie umie wskazać różnic w dwu pozornie identycznych obrazkach,
- nie jest samodzielne w czynnościach samoobsługowych,
- przechodząc przez ławeczkę, traci równowagę,
- pisze zwierciadlanie litery i cyfry,
- myli litery podobne,
- rozpoczyna pisanie od strony prawej itp.
NIGDY nie można bagatelizować nieprawidłowego rozwoju dziecka :)
BIBLIOGRAFIA:
Bogdanowicz M.: Ryzyko dysleksji . Problem i diagnozowanie. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia, 2003.
Bogdanowicz M.: Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii, dysgrafii, Gdańsk 2011
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004
Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007