Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Skala Ryzyka Dysleksji wg. prof. M.Bogdanowicz

Utworzono dnia 04.06.2019

Skala Ryzyka Dysleksji (SRD)

Opracowała prof. Marta Bogdanowicz

Skala zawiera 24 stwierdzenia, które są oceniane w 4-stopniowej skali (cyfry na skali wskazują na stopień nasilenia cechy lub występowanie danego zachowania w kierunku od 1 do 4). Suma punktów wskazuje na stopień ryzyka dysleksji rozwojowej dziecka, zgodnie z przyjetą punktacją:

24 – 33            BRAK RYZYKA

34 – 44            WYNIK PRZECIĘTNY

45 – 60            ZNACZNY STOPIEŃ RYZYKA 

61 – 96            WYSOKI STOPIEŃ RYZYKA

Ocenie podlegają zadania dotyczace: motoryki dużej, motoryki małej, funkcji wzrokowych, funkcji słuchowych, mowy, lateralizacji i orientacji w schemacie ciała, przestrzeni i czasie.

WAŻNE!

Dziecko ryzyka dysleksji nie musi stać się dzieckiem dyslektycznym. Wszystko zależy od tego, jak szybko rozpoznamy jego potrzeby i zareagujemy na nie, czy uda nam się - i w jakim stopniu - wyrównać dysharmonię w rozwoju psychomotorycznym, zanim dziecko zacznie doświadczać niepowodzeń w nauce. 

Po co czekać na niepowodzenia? Lepiej im zapobiegać.

Rodziców powinno zaniepokoić, gdy dziecko:

- ma trudności z odróżnieniem prawej i lewej strony ciała,

- z trudem zapamiętuje nawet krótkie wierszyki, piosenki, rymowanki,

- przekręca słowa,

- nie umie wskazać różnic w dwu pozornie identycznych obrazkach,

- nie jest samodzielne w czynnościach samoobsługowych,

- przechodząc przez ławeczkę, traci równowagę,

- pisze zwierciadlanie litery i cyfry,

- myli litery podobne,

- rozpoczyna pisanie od strony prawej itp.

NIGDY nie można bagatelizować nieprawidłowego rozwoju dziecka :)

 

BIBLIOGRAFIA:

Bogdanowicz M.: Ryzyko dysleksji . Problem i diagnozowanie. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia, 2003.

Bogdanowicz M.: Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii, dysgrafii, Gdańsk 2011

Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów. Gdynia 2004

Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców. Gdynia 2007