OBJAWY RYZYKA DYSLEKSJI – WIEK PRZEDSZKOLNY 3-5 LAT
1. Motoryka duża – niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała, która objawia się tym, że:
- słabo biega
- ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, np. podczas chodzenia po linii krawężnika
- z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze
2. Motoryka mała – słaba sprawność ruchowa rąk, której symptomami są:
- trudność i niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych, np. zapinania małych guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali
3. Koordynacja wzrokowo-ruchowa, w zakresie której zaburzenia objawiają się:
- trudnościami z budowaniem z klocków
- niechęcią dziecka do rysowania, wykonywaniem bardzo uproszczonych rysunków
- nieprawidłowym sposobem trzymania ołówka w palcach, w którego rezultacie dziecko rysując, za mocno lub za słabo go przyciska
- brakiem umiejętności rysowania:
* w wieku 3 lat – koła
* w wieku 4 lat – kwadratu i krzyża
* w wieku 5 lat – trójkąta i kwadratu opartego na kącie
4. Funkcje wzrokowe – zaburzenia w rozwoju objawiają się:
- nieporadnością w rysowaniu (forma rysunków jest prymitywna, lecz może być bogata treściowo, dziecko słownie uzupełnia braki w rysowaniu)
- trudnościami w składaniu według obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki
5. Funkcje słuchowo-językowe – zaburzenia w rozwoju stają się widoczne poprzez:
- opóźniony rozwój mowy
- nieprawidłową artykulację wielu głosek
- jako trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów (częste „przekręcanie” wyrazów), wydłużony okres posługiwania się neologizmami
- trudności z rozpoznawaniem i tworzeniem rymów (k-otek/ pł-otek) i aliteracji (ok-o/ok-ręt)
- trudności z zapamiętaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, nazwy posiłków)
- trudności z zapamiętaniem krótkich wierszyków i piosenek
- trudności z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słownictwa
6. Lateralizacja – opóźniony rozwój:
- brak przejawów preferencji jednej ręki
7. Orientacja w schemacie ciała, czyli opóźnienie orientacji:
- z końcem wieku przedszkolnego dziecko nie umie wskazać prawej ręki (myli się).